fredag 22 december 2017

Konkretisering av idéer, osäkerhet inför livets läskigheter och böcker till hjälp

Idag har jag varit rätt så full av energi, så jag måste dokumentera lite innan det faller i glömska och passiviteten kanske tar över ;) Börjar redan bli fredagskvällstrött, så god tid att skriva nu.

Utan att gå in på detaljer tror jag mig ha tagit - eller trodde i alla fall i eftermiddags ;) - viktiga beslut vad jag gäller min framtid och yrkeslivet. Det är egentligen gamla idéer som jag blev påmind om under ett väldigt givande telefonsamtal. Idéer som jag redan egentligen delvis är på väg framåt med, men som jag nu kanske gör på ett organisatoriskt annorlunda sätt - och förhoppningsvis smartare. Det handlar inte om någon lätt väg, men livet är ju långt ifrån lätt nu heller, så värt ett försök. Jag behöver involvera andra i detta. Fredag eftermiddag innan jul var kanske inte den bästa tidpunkten att börja ringa runt, så det gav förstås inget idag. Får se om jag kommer någon vart i mellandagarna heller, men tänker fortsätta att försöka. Behöver också få hjälp med svar på frågor hos olika myndigheter och instanser.

Många livssteg blir så mycket svårare när man inte har ett bra självtroende och om man dessutom saknar en grundtrygghetskänsla i livet. När man är en person som oftast ser sina svagheter och inte det som blev fantastiskt bra eller i alla fall tillräckligt bra. Dessa egenskaper har gjort mitt liv, både yrkesliv och privatliv, väldigt kämpigt och många gånger har jag brutalt körts över, ibland innan jag ens fattat det. Visst lär jag mig vartefter, men mycket återstår ännu. Därmed kommer även framöver många aspekter av yrkeslivet vara jobbiga, inte minst när jag ska in i en för mig relativt ny bransch. Jag får helt enkelt jobba vidare med att lära mig hantera situationer och kunna vara snäll och tillåtande mot mig själv och inte så dömande. Vänner, kollegor och annat nätverkande ger bra stöd, gäller att våga och komma ihåg att be om hjälp och råd vid behov.

Jag har under många år varit flitig med att läsa böcker med tema personlig utveckling och liknande. Många av dem tycker jag peppar mig och ger bra insikter. Dock behöver jag ständig repetition för att jag så lätt hamnar i fel spår mentalt. Jag blev häromdagen tipsad om böcker i temat, så idag hämtade jag några av dem från bibblan. Jag hoppas få anledning att återkomma till temat, när jag bekantat mig med dem. Författaren är Tommy Hellsten, och jag tycker att bakpärmstexterna verkar lovande och passande i min livssituation. I en nämns att vi inte kan styra livet, och att verklig trygghet först hittas när man gått med på otrygghet (min fria översättning). I en annan står det att om vi inte lyssnar på vår själ ordnar den motgångar så att vi ska öppna våra ögon (min översättning och förkortning). Hellstens böcker, i alla några, finns också på svenska, men jag fick med mig tre stycken på finska. Den tredje boken innehåller livsaforismer och fina bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar