torsdag 9 maj 2013

Inspiration i form av pecha kucha


Åh, vilket inspirerande kvällsevenemang jag var på igår! På en krog i stan hölls en pecha kucha night. Det innebär att olika personer får framställa presentationer i ord och bild enligt vissa regler - 20 sekunder per bild, 20 bilder - vilket gör att det blir intensivt. Vitt skilda teman presenterades på ett intressant sätt till fina bilder. Det var helt över förväntan. Wow, det här vill jag också göra, kände jag spontant, då jag hört de första inslagen. Dock kom det här så vanliga tvivlandet ju fler duktiga presentatörer jag följde under kvällen... Varför skulle jag ha något att komma med, som kunde engagera andra?

Tättbefolkade Hong Kong presenterades med sina kontraster av stadsliv med skyskrapor, shopping och nattliv, men där också lugn och fridfull natur finns bakom krönet. Trots att det var cirka tjugo år sen jag vistades där en månad under en långresa, kände jag igen beskrivningarna. Det var en av mina favoritplatser på min jorden-runt-resa, trots att jag brukar säga att det är svårt att välja ut favoriter bland så många på olika sätt fantastiska platser runt om i världen.

Mångsidig skildring av Indien, bastubilder av finska män, tänkvärda aspekter av vad arkitektur innebär för att nämna ytterligare teman från kvällen. Fick se exempel på vad begreppet "upcycling" kan betyda, att från skräp och egentligen oanvändbart material framställa något nytt av värde. Modiga tjejer som gått från anställningar till att våga satsa på eget företagande.

Bland de olika framställningarna snappade jag upp citat, vissa delvis bekanta tankar, men sådant som jag tycker är viktigt att komma ihåg i livet. Caroline Pipping sa något om att bakom våra fasader har vi alla oanade möjligheter. Berättelser finns överallt, nämnde journalisten Liz Lindvall, när hon berättade om sin skrivarinspiration bland annat. Verkar härligt med hennes liv, som numera är i Barcelona varvat med Åland. Hon skriver bra om tänkvärda ämnen. På hennes fina blogg kan man följa en del av vad hon gör.

Jag påmindes återigen om att våga, och att följa det som känns rätt för en själv i livet. Vackra bilder i kombination av verbala skildringar av olika slag var ett trevligt sätt att ta del av andras erfarenheter. Ser fram emot fler pecha kucha kvällar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar